(Στον ελληνικό κόσμο από τη γεωμετρική εποχή κιόλας υποφώσκει ο ορθός λόγος. Οι θεοί πάνε κι έρχονται στο έπος, ωστόσο οι ιατρικές πληροφορίες αποθησαυρίζονται ορθολογικά.)
(Ο Ευρύπυλος παρακάλεσε τον Πάτροκλο να φροντίσει το τραύμα του, γιατί, όπως λένε, έχει διδαχτεί από τον Αχιλλέα, κι εκείνος από τον Χείρωνα, τον πιο δίκαιο από τους Κενταύρους,
τα μαλακτικά, τα πραϋντικά βότανα (τὰ ἤπια φάρμακα), αλλά και
το πώς να περιποιείται μια πληγή, κι ακόμα γιατί οι επίσημοι γιατροί του στρατοπέδου των
Αργείων, ο Ποδαλείριος και ο Μαχάονας, οι γιοι του Ασκληπιού, ο πρώτος ήτανε κι
αυτός τραυματίας, ο δεύτερος απασχολημένος στο πεδίο της μάχης, κι άλλος δεν
υπήρχε να τον βοηθήσει.)
Πέρασε το μπράτσο
κάτω από το στήθος του πολέμαρχου και τον οδήγησε στη σκηνή του∙ ο υπηρέτης του
Ευρύπυλου μόλις τους είδε άπλωσε από κάτω του δέρματα βοδιών. Εκεί τον ξάπλωσε
ο Πάτροκλος και με το μαχαίρι έκανε τομή στο μηρό κι αφαίρεσε το οξύ και που
του προξενούσε δριμύ πόνο βέλος, έπειτα έπλυνε με χλιαρό νερό το μαύρο αίμα από
την πληγή και την επάλειψε με πικρή ρίζα που προηγουμένως έτριψε στα χέρια,
καταπραϋντική, που του σταμάτησε ολότελα τον πόνο. Η πληγή στέγνωσε, το αίμα έπαψε να τρέχει.
(Στην εικόνα: χάλκινα ιατρικά εργαλεία από το ιερό του Ασκληπιού στην Επίδαυρο.)
[Ομήρου Ιλιάδα,
ραψωδία Λ, στίχοι 842 – 848]